Världens bästa frallor!

Nu har man smakat på världens bästa frallor! Som såklart är gjorda av mig!
Det som är så bra med att baka sitt eget bröd är att det smakar helt tvärtom mot köpt bröd. Säg till mig den dagen ni hittar ett bröd som smakar som mina frallor, då får jag helt enkelt ge mig.


Receptet lyder såhär:
50 g jäst
2 msk honung
2tsk salt
2 msk olivolja
6 dl ljummet vatten
4 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
4 dl havregryn
1 stor grovriven morot
60 g torkade aprikoser ( hackat i mindre bitar)
Russin
Ljusa phsyllium
Solrosfrön

  1. Smula ner jästen i det ljumna vattnet och rör runt tills klumparna är borta. Blanda ner honung, salt och olivolja.
  2. Finriv moroten och pressa ut så mycket saft du kan. Blanda ner moroten i smeten. Blanda även ner phsylliumfröna( efter egen smak)
  3. Blanda ner några deciliter mjöl åt gången och arbeta ihop det till en smidig deg. Spara lite mjöl för utbakning.
  4. Låt jäsa i ca 40 minuter under en bakduk.
  5. Efter jäsning- dela upp degen till två klumpar och börja att knåda den ena. Jag fick 6 st frallor på varje klump, men  du avgör själv hur många du vill göra. Dela upp frallorna.
  6. Nu tar du en fralla åt gången och plattar till den. Lägg så mycket aprikoser och russin på som du vill att frallan ska innehålla. Sedan knådar du bara ihop den till en rund fralla igen.
  7. Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt, ca 6 stycken på varje. Pensla med vatten och strö över lite havre. Tryck till lite då det inte fastnar så lätt. Pensla en gång till och strö över solrosfrön och phsyllumfrön. Lägg en bakduk över och låt jäsa i ytterligare 10-15 minuter.
  8. Beroende på storlek ska dem gräddas olika. Jag gjorde 12 st frallor och gräddade dem i 15 minuter i 250 grader.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Håller med! Dom ser faktiskt goda ut (:

2009-10-19 @ 23:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0