Järnbrist- ingen vidare för den som tränar!

Jag har känt av min så kallade "järnbrist" nu ett bra tag när jag tränar och idag blev det värre.
Brukar bli yr i pottan när jag tar i ordentligt och ibland svartnar det för ögonen.
Men idag var hela jag konstig. Yr och okontaktbar. Kände mig jättekonstig.
Körde bara halva mitt axel/ryggpass vilket är bättre än inget!
Köpte hem lite broccoli som jag tänkte koka och käka till lunch med ett glas apelsinjuice. Ska även fylla på kroppen med lite mineralvatten. Jag anar att reservförrådet med järn i min kropp har börjat tömmas och att det är därför jag känne rmig så yr och konstig. Det vore inte någon vidare att svimma mitt i träningen när man håller i tyngder mm. Då lär man skada sig om något. Dessutom blir folk i omgivningen oftast räddare än vad man själv blir och någon ambulans ska man ine åka för att man svimmar av detta.

Nu ska jag fylla på med lite järn och göra kroppen glad!

Här har ni en liten del av en artikel från Aftonbladet.

VAD ÄR järn?

3 sätt att förebygga brist

1. Ät varierat.

Ät varierad kost med mycket grönsaker och kött. Kött är viktigaste källan till järn. Fullkornsprodukter och baljväxter innehåller också järn, men även ämnen, fytater, som kan hämma järnupptaget. C-vitamin kan motverka detta.

 

2. Ät C-vitamin.

Ät C-vitamin till varje måltid. C-vitamin underlättar upptaget av järn. Särskilt rikt på C-vitamin är vitkålssallad, paprika, apelsin, grapefrukt, spenat och broccoli.

 

3. Motionera.

Då omsätter du mer energi. Du äter mer och får i dig mer järn.


Järnspikar – det visste du inte

ci Spika formen. Tänk dig en järnspik som är åtta centimeter lång och som väger tre gram. Så mycket järn finns lagrat i kroppen.

ci Ditt dagsbehov. Två miljoner röda blodkroppar tillverkas varje dag. För det behövs 30 milligram järn.

ci Viktigt för små barn. Störst järnbehov har barn i åldern 6 månader till två år.

ci Du har det i blodet. Det ”goda” järnet finns i det röda blodfärgämnet, hemoglobinet, som transporterar syret i kroppen.

ci Varning för rost. Det ”onda” järnet är överskott på lagrat järn. Det kan få kroppen att ”rosta” så att till exempel mer av skadliga ämnen, fria radikaler, bildas med risk för hjärt-kärlsjukdomar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0