Latsdrag

Dagens huvudövning blir latsdrag!

Kanske har du inte provat latsdrag innan. Kanske har sett jobbigt och konstigt ut? Så tänkte jag när jag började gymma, men nu har jag minsann tagit tag i detta och insett vilka resultat denna maskin faktiskt kan ge!


Det finns lite olika varianter på stång men vi börjar med den breda stången:

Sätt dig i maskinen och justera benskyddet och ställ in den vikt du vill ha.
Ta tag i stången med et brett överhandsgrepp (se bild).

Nu ska du dra stången mot bröstet. När den når övre delen av bröstet ska du dra axlarna bakåt.
Återgå sedan till startläget med raksträkta armar.

Här ser du vilka muskler som används under latsdrag med brett grepp.


Latsdrag med smalt grepp. (V-handtag)

 

 

Greppa "V"-handtaget och sätt dig i latsdragmaskinen med knäna säkert fastsatta vid vadderingen. Börja övningen med armarna utsträckta för att stretcha latsen.

Med en explosiv rörelse drar du ner stången mot bröstet. Svanka med ryggen när du drar ner stången tills den nuddar bröstet.

Under kontroll sträcker du ut armarna tillbaka till startläget. Upprepa rörelsen tills du har gjort klart antal önskade reps.





Dessa brukar jag köra på gymmet. Självklart finns det fler övningar!

Gå in på BodyNytt så kan ni se olika videos på latsdrag. Kanske hittar du din favorit där?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0